מהתביעות השכיחות ביותר: מהי רשלנות רפואית בהיריון וכיצד עלינו לפעול במקרה כזה?

נכנסתן להיריון? מזל טוב! אתן עומדות לפני תשעה חודשים מרגשים ומלחיצים, וכדאי שתוודאו שאתן בידיים טובות לאורך כל התהליך. לצערנו מקרים של רשלנות רפואית בהיריון עלולים לקרות לכל אחת, ולכן חשוב לשים לב לפרטים החשובים, לשאול את הרופא כל שאלה ולהביע כל חשש העולה אצלכן, ובמקרים מסוימים גם להגיש תביעה על רשלנות רפואית. במאמר שלפניכן פירטנו את כל המידע הרלוונטי על אודות רשלנות רפואית בהיריון.

מהי ההגדרה של רשלנות רפואית בהיריון?

רשלנות רפואית היא מקרה שבו הגורם המטפל לא נקט אמצעי זהירות סבירים הנדרשים ממנו במהלך ביצוע בדיקה או טיפול, וגרם נזק למטופל. רשלנות רפואית בהיריון היא הפרה של חובת הזהירות מצד הגורמים הרפואיים שטיפלו באישה במהלך ההיריון והלידה, כמו הגניקולוג, רופא מומחה או אחות מצוות הסיעוד, ובגללה לא ידעו ההורים שבריאותו של העובר אינה תקינה וכי עלול להיוולד להם ילד בעל מוגבלות.

במקרים שבהם נולד ילד בעל מומים מולדים או תסמונת גנטית, יש לבדוק אם רופא הנשים או גורמים רפואיים אחרים שטיפלו באישה ההרה ביצעו את תפקידיהם כראוי. במצבים שבהם היה אפשרי לגלות מומים או מחלה עוד במהלך ההיריון אך לא בוצעו הבדיקות המתאימות, ייתכן שתהיה עילה לתביעה על רשלנות רפואית בהיריון. תוכלו לקבל מידע מקיף בנושא מעורכי דין מומחים בנושא או שתוכלו למצוא אותו באינטרנט.

איך מתבצע הליך של תביעה על רשלנות רפואית במהלך ההיריון?

חשוב שתהיו מוכנים לכל תרחיש במקרה של לידה ורשלנות רפואית. אם אתם חוששים שהייתה במקרה שלכם רשלנות רפואית במהלך ההיריון, אלה השלבים שצריך לבצע ולעבור כדי להגיש את התביעה:

  1. איסוף החומרים הרלוונטיים – לצורך הוכחת הרשלנות הרפואית, יש לאסוף את כל החומר הרפואי לאורך מעקב ההיריון, כולל כרטיס מעקב היריון, תוצאות של בדיקות מעבדה, תיק יולדת, תיק יילוד ועוד. לעיתים יש צורך גם במסמכים רפואיים מהריונות קודמים.
  2. ניתוח החומרים הרפואיים – יש לבדוק לעומק את כל המסמכים, הבדיקות וההליכים שנעשו בהיריון, ולברר את השתלשלות האירועים עד ללידה.
  3. פנייה למומחה רלוונטי – את כל המסמכים והחומרים שנאספו יש להגיש למומחה לצורך בירור האפשרות של הגשת תביעה. לעיתים יש צורך בכמה מומחים, למשל במקרים שבהם יש צורך בבירור של רופא נשים וגם בבירור של מומחה בתחום הגנטיקה. אם המומחה או המומחים מסיקים שהצוות הרפואי פעל באופן רשלני, הם יכתבו חוות דעת רפואית המבססת את התביעה. חשוב לציין שיש לבסס כל טענה לרשלנות באמצעות חוות דעת רפואית אשר תומכת בטענות על רשלנות, וגם בטענות על הנזק שנגרם לתינוק ומציגות קשר סיבתי בין הרשלנות לנזק.
  4. הגשת התביעה לבית המשפט – פעמים רבות, בשל חומרת הנזק שנגרם מהרשלנות הרפואית, תביעות על רשלנות רפואית בהיריון תוגשנה לבית המשפט המחוזי, בתוספת בקשת פיצויים של 2.5 מיליון ש”ח ויותר.

דוגמאות למקרים שנחשבים רשלנות רפואית בהיריון

יש כמה מצבים שעלולים להוביל לרשלנות במהלך ההיריון:

  • המטפל לא הפנה את האישה ההרה לביצוע בדיקות מומלצות או מחייבות.
  • המטפל לא הסביר למטופלת את הצורך בבדיקות.
  • פיענוח חלקי או שגוי של הבדיקות.
  • המטפל לא הביא בחשבון את עברם הרפואי של בני הזוג, כמו היסטוריה משפחתית של מחלה גנטית או גורם סיכון בהיריון.
  • המטפל לא הפנה לייעוץ עם מומחה מתאים בנסיבות העניין.

לסיכום

רשלנות רפואית בהיריון מוגדרת מקרה שבו לא ננקטו אמצעי זהירות במהלך ביצוע בדיקות, לא בוצעו בדיקות מסוימות או שלא הוסבר להורים על אודות מצבו של העובר, ובעקבות כך נולד תינוק בעל מום או מוגבלות. תהליך התביעה כולל איסוף החומרים הרפואיים, קבלת חוות דעת ממומחה והעברת כל המסמכים הרלוונטיים לבית המשפט. על הרופא המטפל לערוך את כל הבדיקות הנחוצות ולהיות שקוף ונגיש עבור ההורים במהלך ההיריון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *